Naprawa układów zasilania silników diesla.

AUTO-BAN-IT Sp. J.

ul. Stylowa 24, 93-414 Łódź
tel. 42 680 92 57, tel. kom. 606 206 335

Naprawa i regeneracja turbosprężarek

Informacje ogólne

Historia turbodoładowania jest praktycznie tak stara, jak dzieje silnika spalinowego. Już w latach 1885 i 1896 przeprowadzano badania nad zwiększeniem mocy silnika i jednocześnie zmniejszaniem zużycia paliwa. Pierwsza turbosprężarka miała ograniczone zastosowanie, była wykorzystywana tylko do bardzo dużych silników, takich jak silniki okrętowe.

W przemyśle samochodowym rozwój turbodoładowania zaczął się wraz z silnikami samochodów ciężarowych. W 1938 roku, została wybudowana pierwsze urządzenie tego typu do silnika pojazdu ciężarowego, natomiast w 1952 z sukcesem powiązano turbodoładowanie z wydechem spalin - wtedy silnik osiągnął wzrost mocy o więcej niż 40%. Od tego czasu krok po kroku zaczęło się wprowadzanie takiego procesu do przemysłu motoryzacyjnego.

W latach 70., turbosprężarki znajdują zastosowanie w sportach motorowych, szczególnie w wyścigach Formuły 1. Właśnie od tego momentu następuje wzrost popularności turbodoładowania samochodów osobowych. Słowo ,,turbo'' stało się modne oraz często używane. Rzeczywisty przełom w tej dziedzinie został osiągnięty w 1978 roku, wraz z wprowadzeniem silnika diesla z turbodoładowaniem w Mercedesie Benz 300 SD, a następnie w 1981 w VW Golfie Turbo diesel.

Znaczenie turbin w samochodach osobowych zwiększało się, gdyż rosła ich sprawność, a emisja spalin znacznie spadała. W dzisiejszych czasach, turbodoładowanie silników benzynowych w pierwszym rzędzie nie jest rozpatrywane w aspektach wydajnościowych, ale wiąże się ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa, co w konsekwencji prowadzi do mniejszego zanieczyszczenia środowiska.

Aby lepiej zrozumieć technikę turbodoładowania, warto zapoznać się z zasadą spalania paliwa w silniku. Obecnie, najbardziej rozpowszechnione są silniki czterosuwowe. Cykl roboczy takiego silnika wykonywany podczas dwóch obrotów wału korbowego, składa się z czterech suwów:

  • ssania, kiedy tłok się opuszcza i zasysa powietrze (silnik dieslowski) lub mieszankę paliwo/powietrze (silnik benzynowy).
  • kompresji, kiedy objętość cylindra zostaje ściskana.
  • rozprężania, mieszanka paliwa z powietrzem zapalana jest przez iskrę (silnik benzynowy), lub zapala się samoczynnie wcześniej wstrzyknięta do cylindra pod bardzo wysokim ciśnieniem (silnik dieslowski).
  • wydechu, podczas, którego usuwane są spaliny. Ta prosta zasada działania silnika dostarcza różne możliwości zwiększania jego mocy, poprzez: zwiększenie pojemności skokowej, zwiększenie prędkości obrotowej.

W związku z dużym zapotrzebowaniem naszych Klientów, umieściliśmy w ofercie usługę naprawy turbosprężarek. Zajmujemy się naprawą turbosprężarek wszystkich typów w:

  • samochodach osobowych,
  • samochodach ciężarowych i dostawczych,
  • maszynach budowlanych i rolniczych.

Naprawa turbosprężarek - zakres

Regeneracja turbin przeprowadzana jest w Łodzi, zgodnie z procedurami zawartymi w instrukcjach serwisowych producentów tych urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem tolerancji wymiarów elementów współpracujących. Pierwszorzędną zasadą jest stosowanie podczas każdej naprawy profesjonalnego zestawu naprawczego, który posiadamy w swoim serwisie.

Regeneracja turbosprężarek w naszym serwisie obejmuje następujące czynności:

  • demontujemy podzespół na części składowe,
  • dokładnie myjemy rozłożone części w myjce ultradźwiękowej,
  • weryfikujemy części oraz analizujemy przyczyny uszkodzeń,
  • kontrolujemy i oceniamy punkty pomiarowe wskazane przez producenta,
  • wymieniamy komplet elementów z zestawu naprawczego,
  • precyzyjne wyważamy i doważamy zespół wirujący w zakresie 0 - 250.000 obr./min
  • ustawiamy zmienne geometrii turbosprężarki (jeśli dotyczy),
  • komputerowo ustawiamy regulator podciśnieniowy lub nadciśnieniowy,
  • sprawdzamy działanie silnika krokowego nastawnika sterowanego elektrycznie,
  • wykonujemy montaż końcowy

Pomoc w eksploatacji

Pomimo, że turbosprężarka jest urządzeniem bardzo precyzyjnym, jej mechanizm jest względnie prosty, wytrzymały i skuteczny. Dlatego przy właściwej obsłudze to urządzenie jest zdolne do niezawodnej pracy przez długie lata, mimo że jego prędkość obrotowa dochodzi czasami do 250 000 obr/min. Opisywane przez nas urządzenie wymaga specjalnej obsługi. Zazwyczaj wystarczy okresowa kontrola jej mocowania do silnika, co zapewnia jej prawidłowe działanie - zachęcamy do bliższego zapoznania się z poradami, dotyczącymi poprawnej eksploatacji turbosprężarek.

1. Traktuj urządzenie jako integralną część silnika

Sprzęt został tak zaprojektowany, aby stosować go do silnika, do którego jest przeznaczony. Silnik i turbosprężarka są od siebie nawzajem zależne w taki sposób, aby uzyskać optymalną sprawność obu elementów. Ten element nie jest urządzeniem dodatkowym, które może być zdemontowane w razie zużycia lub awarii. Urządzenie to wymaga takiej samej dbałości jak silnik, w szczególności okresowego sprawdzania jego mocowania - to bardzo ważne!

2. Może to wina silnika?

Zdarza się, że turbosprężarka w dobrym stanie jest demontowana i wymieniana na nową z powodu pozornie złego działania, które w rzeczywistości pochodzi od innych zespołów silnika, jego regulacji lub elementów wyposażenia. Jeżeli zauważyłeś niebieskie spaliny, przed wymontowaniem sprawdź, czy wkład filtra powietrza nie jest zanieczyszczony. Warto także sprawdzić, czy przyczyna nadmiernego zużycia oleju nie znajduje się w samym silniku (jego zużycie, wycieki).

3. ,,Wrogowie'

- Ilość oleju – Niedostateczna ilość oleju objawia się przede wszystkim uszkodzeniem łożysk, ocieraniem kół wirnika, utratą szczelności, a nawet pęknięciem wałka.

- Ciała obce w zasysanym powietrzu – Przedostanie się ciała obcego powoduje uszkodzenie łopatek koła, co prowadzi do nie wyważenia układu wirującego i w konsekwencji do uszkodzenia pierścieni uszczelniających oraz poważnej awarii całego urządzenia.

- Zanieczyszczenia w oleju – Mogą uszkodzić łożyska i czopy wałka, utrudnić przepływ oleju i funkcjonowanie pierścieni uszczelniających; mogą to być cząstki metalu, nagaru; można wyeliminować lub zmniejszyć to ryzyko dbając szczególnie o stan układu zasysania oleju i filtra oleju. Zaleca się stosowanie olejów o lepkości minimum 15W/40 (w miarę możliwości syntetycznych).

4. Nie próbuj samodzielnie naprawiać popsutego urządzenia

Prezentowany sprzęt jest właściwie prostym mechanizmem, ale jest wykonany z tolerancjami rzędu mikrometrów. Tylko producent turbosprężarki lub autoryzowany przez niego serwis ma narzędzia oraz pracowników, wyspecjalizowanych w naprawie turbin. Regeneracja turbosprężarek przeprowadzona przez specjalistów to oszczędność czasu i pieniędzy, ponieważ tylko oni znają doskonale Twój silnik i jego wyposażenie. Zainwestuj w sprawność swojego samochodu!

5. Spróbuj przewidywać awarie

Jeżeli zauważysz wycieki oleju, poczujesz niecodzienne drgania albo usłyszysz hałas pochodzący z turbosprężarki, zatrzymaj silnik. Awaria może być szybko usunięta w tym momencie - jeżeli tego nie uczynisz, będziesz zmuszony dokonać naprawy dużo droższej. To urządzenie wiruje z ogromną prędkością, dlatego najmniejsza anomalia może błyskawicznie spowodować poważną awarię (wystarczy tylko kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju zniszczyć łożyska). Brak wcześniejszej reakcji może spowodować, że naprawa turbosprężarki i silnika będzie znacznie bardziej kosztowna.

6. Nie montuj urządzenia do innego typu silnika

Każda turbosprężarka jest konstruowana do określonego typu silnika i specyficznych warunków jego użytkowania, dlatego nie należy montować jej do innego silnika. Różne parametry takie jak pojemność silnika, jego moc, sposób eksploatacji (szosa lub teren), obciążenie pojazdu, wysokość - to tylko niektóre z czynników, które uwzględnia konstruktor projektując wyżej wymieniony element. Pamiętaj, że tylko autoryzowany warsztat może zaproponować zmianę oryginalnej części na inną, bez obawy zmiany parametrów silnika.

7. Pamiętaj o tym, dlaczego Twój silnik jest doładowany

Silniki różnych pojazdów i urządzeń wyposaża się w przedstawiane przez nas urządzenia z różnych powodów: zwiększenie mocy i momentu obrotowego, skompensowanie spadku ciśnienia atmosferycznego na większych wysokościach, zmniejszenie zużycia paliwa i ilości zanieczyszczeń w wydalanych spalinach. Bez względu na wszystko nie próbuj podnosić stopnia doładowania Twojego silnika, a w szczególności nie zmieniaj nastawy regulatora ciśnienia doładowania! Jest ono tak dobrane, aby otrzymać optymalną sprawność silnika, dlatego zbyt duże ciśnienie doładowania może spowodować wzrost temperatury silnika i uszkodzenie tłoków albo zużycie powierzchni panewek.

8. Odpowiednie przeszkolenie kierowcy (operatora)

Nawet najlepsze urządzenie nie wykaże swoich możliwości, jeżeli użytkownik nie jest przygotowany do jego właściwej obsługi. Silniki doładowane wymagają szczególnej przezorności: aby wyeliminować zbyt szybkie zużycie się łożysk turbosprężarki nie zatrzymuj silnika, jeżeli pracuje na wysokich obrotach, ponieważ wtedy urządzenie wiruje nadal z ogromną prędkością, podczas gdy ciśnienie oleju spada do zera. Przy uruchomieniu silnika poczekaj co najmniej 30 sekund na wypełnienie przewodów olejowych, dopiero potem możesz zwiększyć obroty - zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2-3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbo).

9. Profesjonalna naprawa turbosprężarek – autoryzowany serwis

Wszystkie turbosprężarki powinny być rozmontowywane, naprawiane i wymieniane w autoryzowanym przedsiębiorstwie. Samodzielna naprawa, czy zamiana części oryginalnych może doprowadzić do awarii i utraty gwarancji. Autoryzowany warsztat dysponuje zapasem nowych urządzeń i częściami zamiennymi, dlatego warto się do niego zgłosić. Jest tam zawsze zapewniona szybka obsługa i naprawa. Korzystając z usług profesjonalnego serwisu będziecie mieć pewność, że regeneracja turbosprężarek zostaje przeprowadzona prawidłowo i fachowo.

10. Bądź świadomym użytkownikiem

Kontakt z autoryzowanym warsztatem naprawczym zapewni Twoim urządzeniom długą żywotność. Regeneracja turbosprężarek jest rozwiązaniem ekonomicznym. Będąc przewidującym, z pewnością zachowasz swoją turbosprężarkę w dobrym stanie przez długie lata, w czasie których będzie ona wydajnie pracować.

Przyczyny uszkodzeń

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń turbosprężarek:

  • różnego rodzaju obce ciała znajdujące się w zasysanym powietrzu,
  • zanieczyszczone, nieodpowiednie lub brudne oleje silnikowe,
  • niewystarczające smarowanie łożysk i/lub przerwy w dostarczaniu oleju,
  • obce ciała wylatujące wraz ze spalinami z kolektora wydechowego,
  • niewystarczające ciśnienie oleju,
  • nie chłodzenie pojazdu po jeździe.


Naprawa turbosprężarek - Gwarancja 24 miesiące

Na naprawione turbosprężarki udzielamy
24 miesięcznej gwarancji bez limitu przejechanych kilometrów!

Dotyczy wyłącznie turbosprężarek montowanych w siedzibie autoryzowanego Bosch Diesel Service AUTO-BAN-it.
W pozostałych przypadkach obowiązuje 12 miesięczna gwarancja.

Warunki gwarancji

Rozpatrzenie reklamacji turbosprężarki nastąpi po dostarczeniu do punktu sprzedaży ważnej karty gwarancyjnej wraz dokumentacją materiałowo – czynnościową z montażu turbosprężarki.

Ważność karty gwarancyjnej oraz nabycie praw gwarancyjnych stanowi wykonanie wszystkich zaleceń ujętych w instrukcji montażu i podpisanie jej przez właściciela lub montującego turbosprężarkę do pojazdu.

W zakresie ukrytych wad materiałowych gwarancji podlegają tylko części uwzględnione w kosztach naprawy – dotyczy również usług dokonanych na zasadzie wymiany.

Turbosprężarka, której zmieniono warunki konstrukcyjno - eksploatacyjne oraz zamontowano niezgodnie z przeznaczeniem nie podlega gwarancji.

Rozpatrzenie nieuzasadnionej reklamacji z koniecznością demontażu turbosprężarki będzie traktowane jako płatny przegląd gwarancyjny.

Przy nieuzasadnionej reklamacji turbosprężarki koszty weryfikacji – opinii ponosi osoba reklamująca.

Zapraszamy do naszego serwisu w Łodzi na ul. Stylowej 24. Masz pytania dotyczące naprawy i regeneracji turbosprężarek? Skontaktuj się telefonicznie z naszym Działem Turbosprężarek: 509 682 335. Zespół fachowców z chęcią odpowie na wszystkie pytania i udzieli kompleksowych informacji.

Interesuje Cię cena naprawy turbosprężarek w naszym serwisie? Zapraszamy do zapoznania się z cennikiem naszych usług.

·         kiedy tłok się opuszcza i zasysa powietrze (silnik dieslowski) lub mieszankę paliwo/powietrze (silnik benzynowy).

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Copyright (c) AUTO-BAN-IT 2011-2018.

Projekt: 7lab.pl   Wykonanie: CoolPage.pl

Ta strona używa cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji o cookies tutaj.